אבחון מוקדם של ניוון רשתית: תקווה חדשה?

מחלת ניוון רשתית (AMD) הצליחה להעמיד לאורך השנים לא מעט אתגרים רפואיים בפני מדענים וחוקרים. אחד מהקשיים הבולטים של מחלת עיניים זו, אשר פוגעת בראייה המרכזית עקב תהליך של ניוון תאים, הוא חוסר היכולת לאבחון מוקדם שלה.

במחקר חדש ופורץ דרך (פבר' 2020) שנערך בשיתוף פעולה של ארבע אוניברסיטאות בריטיות נמצאו רמות גבוהות מאוד של חלבון FHR-4 בדמם של חולי AMD, שככל הנראה מהווה סמן מרכזי להתפתחותה של המחלה.

מאחר ועד היום לא נמצא עדיין טיפול מרפא למחלה, בעולם רפואת העיניים תולים תקווה במחקר וטוענים כי גילוי מקדים עשוי להיות המפתח לפיתוח שיטות טיפול חדשות.

החלבון המדובר אחראי לוויסות פעילותה של מערכת החיסון, וכן משחק תפקיד מרכזי בהתפתחות של תהליכים דלקתיים בגוף. מן המחקר עולה כי בקרב הנבדקים החולים בניוון רשתית – יבש (non – neovascular), שתהליך התפתחותה איטי יותר, נמצאו רמות גבוהות של FHR-4 גם ברקמות המקולריות בעין.

ארסנל הטיפולים המוצעים עבור ניוון רשתית יבש מצומצם מאוד, אך פרופסור פול מורגן, אחד מראשי המחקרים, סבור כי התגלית יכולה לתרום בהבנת המחלה ובפיתוח תרופות שירפאו אותה או ימנעו את התקדמותה כבר בשלבים הראשונים.

לדבריו, צוות המחקר צבר ראיות מוצקות לכך שזיהוי החלבון בכמויות גבוהות בדם מהווה גורם סיכון מרכזי להתפתחות AMD בקרב מבוגרים.

עד היום, לא הצליחו למצוא קשר ישיר בין החלבון ואיבוד הראייה, אך המחקר שמהווה פריצת דרך בתחום יכול לקדם את הטיפול במחלה ולהציע שיטות חדשות ומותאמות אישית המבוססות על הימצאותו של החלבון.

לצד טיפולי זריקות ומתן ויטמינים, הכוללים זריקות אווסטין, שמונעים את הידרדרות הראייה, מציעה הרפואה הסינית מגוון טיפולים אלטרנטיביים מותאמים אישית להתמודדות עם ניוון רשתית.

בקליניקה של איתי שרף, מחלוצי המטפלים במחלות עיניים ברפואה סינית, פותח טיפול משולב לשיפור התפקוד של תאי הרשתית. הטיפול כולל אקופונקטורה (דיקור סיני) ושימוש בצמחי מרפא שמסייעים להזרמת דם לאזור הפגוע בעין ומחזיר אותם לתפקוד תקין.

בעזרת טיפול מותאם ברפואה סינית ואבחון מוקדם ויעיל ניתן יהיה לראות את תוצאות הטיפול בבדיקת ראייה שגרתית אצל הרופא.

בבחירתכם לפנות אלינו תוכלו לעזור לחייכם להיראות טוב יותר.