צמחי מרפא לטיפול במחלות עיניים

הערכות מצביעות על כך שכבר לפני חמשת אלפים שנה החלו להשתמש בצמחי מרפא סיניים לצורך ריפוי ומניעת מחלות.

בשנת 1596 לספירה נכתב הספר Ben Cao Gang Mu שנחשב לאחד הספרים החשובים ביותר בהיסטוריה של צמחי המרפא הסיניים ואשר הכיל מעל 1500 צמחים. ב-1977 נכתב על בסיס ה- Ben Cao Gang Mu הספר העדכני ביותר של עולם צמחי המרפא הסיניים המכיל כבר מעל 5500 צמחים ונמצא בשימוש עד היום.

הידע העצום שהועבר מדור לדור בעל פה ובכתב מתבסס בעיקרו על ניסיון אישי ועל אין ספור תצפיות שערכו הסינים בניסיון למצוא מרפא למחלות שונות בעזרת צמחי המרפא. לכל צמח יש תכונות אופייניות (טעם, טמפרטורה ועוד) ולפיהן ניתן לנסות להשתמש בו למצב חולי מסוים, אך בסופו של דבר מה שיקבע אם אותו צמח מתאים לטיפול במצב מסוים, הוא לא האיכויות והתכונות שלו, אלא מהידע שנצבר מהתצפיות הרבות על הניסיונות להשתמש בצמח מסוים ומהתוצאות שהתקבלו.

מאחר שאין אפשרות להשליך במאת האחוזים על פעילות הצמח הבודד מהתכונות ומהאיכויות שלו בלבד, נהוג להשתמש בפורמולות (המורכבות ממספר צמחים) הכתובות מראש, אשר השילוב של הצמחים באותה פורמולה עבר את מבחן המציאות לאחר אין ספור תצפיות. בעת המודרנית מתבצעים מחקרים קליניים רבים הבודקים את הפעילות הביולוגית של צמחי מרפא שונים ואת אפשרויות השימוש בהם על פי ממצאים אלו.

אופן הכנת צמחי המרפא

לאחר שקיבלתם מהמטפל שלכם את מרשם צמחי המרפא (פורמולה), תוכלו ליטול אותו בכמה אופנים:

  • בישול – האופציה הראשונה היא בישול הצמחים בביתכם. לאחר שקיבלתם את המרשם גשו לחנות צמחי המרפא וקנו את הצמחים הרשומים בו. המטפל שלכם ידאג למסור לכם הוראות בישול מפורטות. היתרון הגדול של שיטה זו הוא ניצול מרבי של פוטנציאל הצמחים, ואילו החיסרון הוא לעיתים בטעמם המר של הצמחים והצורך להתעסק בבישולם.
  • אבקה – דרך נוספת התופסת תאוצה במערב היא נטילת הצמחים באבקה. חנות הצמחים תכין עבורכם את הפורמולה לפי המרשם שקיבלתם (רשימת צמחים בודדים) בצורת אבקה (צמחים שעברו עיבוד). נטילת הצמחים בצורה זו נוחה יותר, הן מבחינת ההכנה והן מבחינת הטעם.
    המטפל שלכם ירשום לכם את המינון הנדרש אותו עליכם לקחת מדי יום. היעזרו בכף מדידה על מנת לקחת כמות מדויקת של אבקה ומהלו אותה בכוס מים פושרים. כאשר לוקחים פורמולה בצורת אבקה חשוב מאוד לקנות אותה בחנות מומלצת, בה ידוע כי איכות צמחי המרפא הבודדים באבקות הם בעלי איכות טובה.
  • פטנט – אופציה נוספת הינה השימוש בפורמולות פטנט אשר הוכנו מראש לפתולוגיות שכיחות על פי מרשמים נפוצים. יתרונן של פורמולות הפטנט הוא הזמינות שלהן והאפשרות ליטול אותן באופן מיידי, ללא הצורך להמתין עד אשר חנות צמחי המרפא תכין עבורכם את הפורמולה אשר הזמנתם.
    החיסרון שלהן לעומת הצורות האחרות הוא שאין באפשרות המטפל שלכם להכין לכם פורמולה אישית, כזו שתתאים בדיוק לצרכים שלכם (מודיפיקציה), כלומר אין באפשרות המטפל להוסיף, להוריד ו/או לשנות מינונים של צמחים מהפורמולה הבסיסית על- פי האבחנה שלו.

דוגמאות לבחירת אסטרטגיה טיפולית במחלות עיניים על פי הכתבים הסיניים

  • צמחים מייזעים (חריפים ומקררים) לסילוק – רוח חום – מתאים למצבים בהם יש התקפה פתאומית של פתוגן חיצוני (רוח חום). הסימפטומים עשויים להיות: גרד, אודם וכאב בעיניים, בצקת בעפעפיים, דלקת בלחמית ועוד. בנוסף עשויים להופיע סימפטומים, כגון: סלידה מקור/חום, כאבי גרון וכאבי ראש.
  • צמחים מחזקי צ'י ודם – האסטרטגיה של החיזוק תיבחר בדרך כלל במצבים כרוניים עם סימפטומים בולטים, כגון: קושי לפתוח את העפעפיים, הפרעה בראייה לאחר שימוש ממושך בעיניים, איבוד הדרגתי של הראייה ועוד.
  • צמחים מפסיקי דימום – דימום תוך עיני הוא תופעה נפוצה במחלות עיניים. במצבים אלו יש לבחור בצמחים מפסיקי דימום על מנת לטפל בו. הוא עשוי להופיע במספר מקומות, כגון: רשתית, זגוגית ועוד.
  • צמחים מחזקי כליות וכבד – מתאימים למצבים כרוניים (או כחלק מטיפול שלם) עם סימפטומים בעלי עוצמה נמוכה המצביעים על הידרדרות במצב המחלה. מחלת AMD (ניוון רשתית) מתאפיינת ברוב המקרים בחולשה של הכליות והכבד, ובצורך בבחירה של צמחים המחזקים איברים אלו. סימפטומים נוספים העשויים להופיע: חולשה של הגפיים, אינסומניה, מחזור לא סדיר וכו'.