ניוון רשתית, מחלות לב ואספירין

הקשר בין ניוון רשתית ומחלות לב

הגורם המשפיע ביותר על התפתחות של ניוון רשתית הוא מחזור הדם. לכן לא מפתיע לגלות כי ניוון רשתית ומחלת לב הן "קרובות משפחה" ולשתיהן כמה אבות משותפים, כגון טרשת עורקים, יתר לחץ דם וכולסטרול גבוה.

גם מחלת הסוכרת, המהווה את אחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלות לב, מהווה גורם סיכון להתפתחות של ניוון רשתית, וקרוב לארבעים אחוזים מחולי הסוכרת חולים בניוון רשתית. גורמי סיכון נוספים לבעיות לב הם גם גורמי סיכון לניוון רשתית, וביניהם: עישון וגיל.

משום כך, רוב האמצעים הטבעיים הטובים לשמירה על בריאות הלב, טובים גם לשמירה על בריאות העיניים, ובראשם המנעות, או לפחות צמצום צריכת מזון מעובד בצורה תעשייתית. יותר ויותר ראיות מצביעות על כך שלצריכת מזון מעובד יש חלק בהתפתחותן של מחלות לב וסוכרת.

דיאטה המבוססת בחלקה הארי על פחמימות מעובדים היא כמעט תמיד חסרה בויטמיני B ובכרום, זאת משום שבתהליכי העיבוד של סוכרים ודגנים טבעיים, מוסרים כמעט כל הויטמינם מקבוצה B והכרום שהם מכילים באופן טבעי.

כרום תומך בתהליכי המטבוליזם של מזונות עשירים בפחמימות. רמות בלתי מספקות שלו במזונות מעובדים פוגעות בתהליך חילוף החומרים בגוף. ויטמיני B חיוניים לתהליכי הפירוק הנכונים של חלבונים. מחקרים מראים כי חולי לב סובלים מרמות גבוהות של חומצת האמינו הומוציסטאין, המלמדות על כך שמשהו השתבש בפירוק החלבונים בגוף. עוד נמצא כי חולים במחלות לב סובלים ממחסור בויטמינים מקבוצה B.

כמה שינויים בסיסיים באורח החיים עשויים למנוע מחלות לב ולהפחית את הסיכון להתפתחות של ניוון רשתית, ובעיקר, דיאטה המבוססת על מזון אורגני, לא מעובד, עשירה בפירות וירקות ודלה בשומן.

מה בין ניוון רשתית ואספירין?

רבים מהתרופות שאנשים מבוגרים נוטלים באופן קבוע עלולים לגרום לנזק לעיניים. אספירין מדלל את הדם ולכן מפחית את הסיכון להיווצרותם של קרישי דם ויכול למנוע התקף לב ושבץ מוחי. אולם, מחקרים מראים כי שימוש ממושך באספירין עלול לגרום להזדקנות מוקדמת של רשתית העין, להאיץ את התפתחותה של מחלת ניוון רשתית ולגרום לדימום ברשתית.

ישנם פרסומים שונים כי בקרב אנשים הצורכים אספירין במשך עשר שנים ומעלה, הסיכון לחלות בניוון רשתית הוא כמעט וכפול בהשוואה לסיכון של מי שלא צורך אספירין. על כן, מומלץ לאנשים הנוטלים אספירין לזמן ממושך לבצע בדיקות תקופתיות לאבחון מוקדם של מחלת ניוון רשתית.