ניוון רשתית וחשיפה לשמש – האם בריא או מסוכן?

כולם כבר יודעים כי חשיפה ממושכת וללא הגנה לקרני השמש האולטרה סגולות עלולה לגרום לנזק לעיניים, להגדיל את הסיכון להתפתחות של ניוון רשתית, ולהחמיר את מצבו במקרה שקיים. על כן, ההמלצה הגורפת לכלל הציבור, ובוודאי לסובלים מהמחלה, היא להצטייד במשקפי שמש.

אולם משקפי שמש שלא מסננים את קרני ה- UV עלולים להביא ליותר נזק מאשר תועלת. משקפי שמש כהים מפחיתים את עוצמת האור הנכנסת לעין, וגורמים לאישון להתרחב, על מנת לאפשר לכמות גדולה יותר של קרניים להיכנס לעין. כך, ללא סינון קרני ה- UV, השימוש במשקפי שמש למעשה גורם לעלייה בכמות קרני האור המזיקות הנכנסות לעין.

מעבר לקרניים האולטרה סגולות המסוכנות, מחקרים מצביעים על כך שגם האור הכחול עלול לגרום לנזק לקולטנים ברשתית ולהחמיר את המצב. קרני אור כחול הן חלק מספקטרום האור הנראה, והן קיימות גם בתאורה מלאכותית כגון מסכי מחשב.

איך לשמור על העיניים מפני השמש?

כדי להימנע מחשיפה ממושכת של העיניים לקרני השמש המזיקות מומלץ להשקיע במשקפי שמש המסננות 100% מקרני ה-UV ומסננות גם את קרני האור הכחול. כמו כן יש לדאוג כי במסך המחשב יש מסנן קרינה. בנוסף, כדאי לצרוך מזונות המכילים לוטאין, המגן על העין מפני אור כחול.

למרות האמור לעיל על החשיפה המסוכנת של העיניים לשמש, ישנם מחקרים המראים כי חשיפת העיניים לשמש דווקא יעילה לריפוי מחלות עיניים. על-פי הרפואה הסינית השמש מעניקה לגוף אנרגיה, מטהרת, מרפא ומאזנת את מערכות הגוף.

המחקרים החדשים מצביעים על כך שאור השמש מגן על העיניים וההשערות הן שהוא ממריץ צמיחה של אלמנטים בריאים ברשתית העין ומגביר את פעילות נוגדי החמצון. במחקרים שנעשו נראה כי חשיפת עיניים עם ניוון מקולרי לקרן אור אינפרה אדומה ברמה נמוכה הביאה לשיפור בראייה ולהפסקת הדימום בחולי של המחלה מהסוג הרטוב.

לסיכום, מחקרים הראו כי קרני השמש האולטרה סגולות וקרני אור כחול גורמים לנזק לרשתית העין. אולם השמש עדיין חיונית לבריאות העיניים, ומחקרים אחרים מראים כי קרניים אחרות דווקא תורמות להגנתן מפני מחלות ולטיפול בניוון. לכן, לא כדאי לזרוק את משקפי השמש (רק תבדקו שהם אכן מסננים את הקרניים המזיקות), אבל כדי גם לאפשר חשיפה מתונה של העיניים לאור השמש.