חלקי העין – מילון מונחים

אישון –

חור עגול במרכז הקשתית המאפשר לאור לעבור דרך העדשה אל הרשתית.

דמית –

שכבת רקמה הנמצאת בין הרשתית ללבן העין. הדמית אחראית על אספקת הדם לעבר המקולה. פגיעה בתפקודה של הדמית יגרום לאספקה לקויה של חמצן למקולה ועלול לגרם להתנוונותם ומותם של הקולטנים במקולה ולמחלת AMD ניוון רשתית.

הקרום על שם ברוך –

שכבה הנמצאת מתחת למקולה המפרידה בין שכבת הפגמנט לבין הדמית ומספקת תמיכה לרשתית. עם הזקנה הקרום של שם ברוך מתעבה ומפריע להעברת הפסולת מן הקולטנים לדמית, הפרעה העשויה לגרום להיווצרותם של דרוזונים ולמחלת ניוון רשתית.

זגוגית (הגוף הזגוגי) 

מכונה גם הגוף הזגוגי. חומר שקוף דמוי ג'לי הממלא את חלל העין.

מדוכים –

קולטנים הנמצאים במקולה אשר במרכז הרשתית ואחראים על ראיית יום. המדוכים מאפשרים את חדות הראייה ואת ראיית הצבעים. המדוכים נחלקים לשלושה סוגים שכל אחד מהם רגיש לצבע אחר: כחול, אדום וירוק.

מקולה –

האזור שנמצא במרכז הרשתית ובו מתקבלת התמונה המרכזית. במקולה נמצא ריכוז גבוה של קולטנים רגישים לאור המספקים את הראייה המרכזית החדה הנחוצה לראיית פרטים קטנים ודרושה לקריאה, צפייה בטלויזיה, נהיגה וזיהוי פנים, וכן את ראיית הצבעים. עוד על המקולה >>

עדשה (העדשה הטבעית של העין) –

רקמה אלסטית שקופה שאחראית על שבירת קרני האור הנכנסים לעין ומיקודם על הרשתית. לעדשה יכולת התמקדות למרחקים שונים הנחוצה לראייה תקינה הן מקרוב והן מרחוק.

עצב הראייה –

סיבים עצביים המחברים את העין למוח ונושאים את האותות החשמליים הנוצרים ברשתית העין אל האונה האחורית של המוח, דרך תצלובת הראייה.

פוביאה –

שקערורית קטנה הנמצאת במרכז המקולה ומכילה את הריכוז הגדול ביותר של קולטנים מסוג מדוכים, המאפשרים את חדות הראייה המקסימלית.

קולטנים (פוטורצפטורים – Photoreceptors) –

תאי אור רגישים הנמצאים ברשתית העין ואחראים על הראייה החדה. הקולטנים קולטים את קרני האור וממירים אותן לדחף עצבי. הקולטנים נחלקים לשניים: מדוכים וקנים.

קנים –

קולטנים הנמצאים בהיקף הרשתית ואחראים על ראיית לילה ועל הראייה ההיקפית.

קרנית העין –

החלק הקדמי של העין. בנויה מחמש שכבות שקופות ודקות, בעלות צורת כיפה הבולטת החוצה, אשר דרכן עוברות קרני האור לתוך העין. הקרנית אחראית על שבירת קרני האור ומיקודם.

קשתית –

טבעת שרירים מסביב לאישון האחראית לכיווצו והרחבתו של האישון לשם וויסות כמות האור הנכנסת לעין. הקשתית היא המעניקה לעין את צבעה.

רשתית העין –

שכבה עצבית הנמצאת בחלקה הפנימי של העין ומכילה ריכוז גבוה של קולטנים, תאים קולטי אור, אליהם מגיעות קרני האור שממקדת העדשה. הרשתית ממירה את קרני האור לאנרגיה כימית המחוללת אותות חשמליים המועברים למוח דרך עצב הראייה.