גלאוקומה – חידושים ועדכונים

כרום – חיוני לטיפול בגלאוקומה

כרום חיוני למטבוליזם יעיל של סוכר בתאי הגוף ובדם. הוא מסייע בויסות רמות הסוכר בדם ובייצור אינסולין. כבר ידוע כי מחסור בכרום קשור למחלת הסוכרת, אך מסתבר כי גם בקרב חולי גלאוקומה נמצאו רמות נמוכות של כרום בתאי הדם האדומים.

עוד נמצא כי מחסור בכרום עלול לגרום ל"תסמונת העייפות" – תחושת עייפות בעיניים אחרי מאמץ ממושך שלהן, בעיקר אחרי קריאה. המחסור בכרום גורם לירידה בניצול הגלוקוז, החיוני לתפקוד תקין של שרירי העין המסייעים לעין להתמקד בחומר הקריאה. משום כך מופעל על העין מאמץ ועולות הרמות של לחץ תוך עיני.

ההשערה היא כי כרום עשוי לסייע בשמירה על עצב הראייה ובהפחתת הלחץ התוך עיני. מומלץ לחולי גלאוקומה לבדוק את רמות הכרום בגוף ולקחת תוסף במידת הצורך. מזונות העשירים בכרום הם: שמנת מתוקה, שמרי בירה, מלסה, ביצים, יין אדום, ענבים אדומים ושומן בשר בקר.

תרופות להורדת לחץ דם

מחקרי גלאוקומה חדשים מצביעים על כך שתרופות להורדת לחץ דם עלולות להזיק לחולי גלאוקומה. על פי המחקרים לחץ דם נמוך מגדיל את ההסתברות של אובדן שדה הראייה. לחץ דם נמוך מדי גורם לזרימה לא תקינה של דם לעבר ומחוץ לעין, ולכן לזרימה לא מספיקה של נוזל מחוץ לעין. כך נוצר מצב של עודף נוזל בעין שמעלה את הלחץ התוך עיני ועלול לגרום לנזק לעצב הראייה, דוגמת אוטם של עצב הראייה.

המחקרים מראים כי ככל שלחץ הדם נמוך יותר, כך יש פחות זרימה של דם לעבר העין ועל כן יש חוקרים שאף מציעים להגביר את לחץ הדם בקרב חולי גלאוקומה כדי לשפר את זרימת הדם של עצב הראייה.

חוקרים אלו מדגישים את החשיבות שבהגנה על עצב הראייה. ההמלצות התזונתיות לחולי גלאוקומה לשיפור תפקוד כלי הדם הם צריכת תוספים או מזונות העשירים במגנזיום וחומצת השומן אומגה 3. בנוסף, חומרים נוגדי חמצון מסייעים בהפחת הלחץ החמצוני ובכך משפרים את תפקודו של עצב הראייה.

גלאוקומה ותסמונת כדור הבאולינג

תסמונת כדור הבאולינג הומצאה על ידי האוסטאופת ד"ר רוברט בויד. הוא תיאר את הראש ככדור באולינג שבגלל משקלו שומר את הראש באיזון. פגיעה בצוואר או בגולגולת יכולה לגרום לתנוחה לא טובה של הראש ועלולה להשפיע על זרימה של דם ונוזלים לעברו.

בעיות רבות עלולות להיווצר בעקבות זאת וביניהן חסימה של תעלת הראייה העלולה להוביל לגלאוקומה. טיפול המביא לגירוי חשמלי של שריר הטרפז עשוי לתקן את התנוחה הלא נכונה של הגולגולת וחוליות הצוואר. טיפול זה אינו מרפא גלאוקומה אך הוא עשוי לתת מענה לטיפול באחד מגורמי המחלה.