גלאוקומה בעין אחת

מחלת הגלאוקומה עלולה לתקוף את שתי העיניים, אולם ייתכן בהחלט מצב של גלאוקומה בעין אחת – והוא מסוכן ועלול להביא להחמרת הנזק בשתי העיניים. במאמר הבא נציג בפניכם את התסמינים הנובעים מהבעיה ודרכי הטיפול, בדגש על טיפול מהקשת הרחבה של הרפואה הסינית.

מהי גלאוקומה בעין אחת?

גלאוקומה היא שם של קבוצת מחלות עיניים, שחולקות מכנה משותף של ניוון או מוות של תאי עצב הראייה. עצב הראייה הוא האיבר שבו מתרכז המידע הנקלט בשדה הראייה. עצב זה מעביר את המידע הנקלט בשדה הראייה להמשך עיבוד במוח. ניוונם ומותם של התאים בעצב הראייה גורם לכך שלא כל המידע שנקלט מגיע למוח ולכן שדה הראייה מצטמצם. אי טיפול במחלה עלול להוביל לאיבוד חלקים נרחבים משדה הראייה ולעיוורון.

המחלה באחת משתי העיניים אופיינית לסוג סגורת-זווית ואינה מאפיינת מסוג פתוחת-זווית. להלן כמה הבדלים בין שני סוגי המחלה:

גלאוקומה פתוחת-זווית משפיעה על שתי העיניים באותו הזמן, אך אחת מהעיניים מושפעת יותר מהאחרת. יחד עם זאת השינויים בראייה מתרחשים לאט מאוד, כך שלמעשה הראיה שלכם עלולה להיפגע מאוד לפני שתבחינו במצבכם הבריאותי. נקודות של שטחים מתים בשדה הראייה בכל צד של העין נפגשים לאט לאט ומגדילים את נקודות העיוורון. ראייה ממוקדת, המשמשת לקריאה ולהתמקדות בפרטים, נפגעת אחרונה.

גלאוקומה סגורת-זווית פוגעת כל פעם בעין אחת. הפגיעה יכולה להיות פתאומית ואקוטית או הדרגתית וכרונית. אם מדובר במצב אקוטי זהו מקרה חירום ויש לטפל בו במהירות האפשרית. יחד עם זאת במקרים רבים מדובר בבעיה כרונית, אך היא אינה מתפתחת באופן אחיד בשתי העיניים.

מה המאפיינים של גלאוקומה בעין אחת?

במצב המדובר, עין אחת סובלת מנזק בינוני או מתקדם ואילו העין השנייה סובלת מנזק מועט או כלל לא. כאמור, לסוג סגורת-זווית אין סימנים או סימפטומים המתריעים עליה ועל פי רוב הלוקים במחלה מדווחים עליה רק כשכבר יש נזק לראייה. כך או כך גלאוקומה בעין אחת עלולה להביא לקשיים מרובים ולשיבוש שגרת החיים של האדם הסובל ממנה.

יש הטוענים שגלאוקומה בעין אחת מורכבת יותר לאבחון ולהתמודדות. הסיבה פשוטה: כאשר יש נזק מורגש רק בעין אחת ואילו השנייה מרגישה "בסדר גמור" הדבר עלול להוביל לגישה שגויה, שרק עין אחת לוקה במחלה.

האם נשקפת סכנה גם לעין השנייה?

למעשה, מרבית האנשים המדווחים על גלאוקומה בעין אחת יפתחו, עם הזמן, מחלה בשתי העיניים. גם גלאוקומה סגורת-זווית באחת מהעיניים יכולה לבשר שבתוך חמש עד עשר שנים העין השנייה תיפגע גם היא (מתרחש אצל 80-40%). זו הסיבה שרופא העיניים שלך יחליט לטפל בשתי העיניים כדי למנוע התפתחות המחלה גם בעין השנייה. העין השנייה עלולה להיפגע ללא קשר למאמץ יתר בשל העין הפגועה.

קיימים סוגים שונים של המחלה, כמו גלאוקומה משנית הנגרמת מחבלה, הפוגעים בעין אחת על פי רוב. גלאוקומות משניות כמו Fuch’s syndrome או תסמונת הפסאודואקספוליאציה או תסמונת אנדותל (ICE) פוגעות על פי רוב בעין אחת בלבד, אך לא תמיד. 

מגוון רחב של טיפולים

הרפואה הסינית מתבססת על מסורת בת אלפי שנים ויש בה ידע על תרופות רבות לטיפול בתסמונות ותופעות שונות, לרבות טיפול בגלאוקומה. הגישה הסינית רואה בה כמחלה "פנימית", כלומר לא חיצונית או סביבתית.

מחלות פנימיות מושפעות לרוב מגיל ומנטייה גנטית. לפי הרפואה הסינית נוזלים הם בעלי השפעה מקררת בגוף והם זורמים מלמעלה למטה, עם כוח הכבידה. זאת בשונה מלהבות אש, הפורצות מלמטה למעלה. רפואת העיניים הסינית מקשרת חסימה זו, לאש, כיוון שבמקום חסום אין תנועה והוא נוטה להתחמם. ראוי לציין, כי הטיפול המערבי במגוון מחלות עיניים מתבסס על טיפולים לטווח הארוך, כדוגמת זריקות אווסטין, וזה עלול לגרום להתרחשות תופעות לוואי.

הטיפול על פי הרפואה הסינית מתבצע בכמה אפיקים:

  • צמחי מרפא, שמטרתם שיכוך הבעירה הפנימית וניקוז הנוזלים המצטברים בעין. ניתן להפיק מהצמחים גם טיפות עיניים המשפרות את זרימת הדם לאזור הפגוע ומאזנת את מצב העין. הצמחים והטיפות יעילים בכל סוגי המחלה.
  • דיקור סיני – נמצא יעיל בהסדרת זרימת הדם למקום הפגוע, וכך הוא משיב לאיברים את הזנתם ואת חיוניותם. במקרה שלנו, יתמקד הטיפול בשיפור זרימת הדם אל עצב הראייה שנפגע
  • תזונה – מחקרים מסודרים מעידים על כך שיש מאכלים המיטיבים עם הלוקים במחלהי ויש להעשיר את התפריט בהם (למשל תזונה בעלת עלים ירוקים או תה חם, בניגוד למזונות המרעים את מצב המחלה
  • תוספי תזונה – צריכה מוגברת של נוגדי חמצון מסוימים עשויה להיטיב את מצבם של החולים, מכל הסוגים
  • נפש – מצבים של מתח, מצוקה, אובדן ומשברים מסוגים שונים, עלולים להיות התשתית הרעועה שעליה תוכל להתפתח מחלה בעיניים. לכן בטיפול יש צורך להגיע אל שורש המחלה שבהחלט יכול להיות נפשי. כך למשל יש מחקרים שמראים שמדיטציה יכולה לסייע לחולי גלאוקומה
יצירת קשר