גלאוקומה בגיל צעיר – גורמי סיכון וטיפול

אנשים רבים יעידו שהראייה היא החוש החשוב ביותר שלהם. המוח שלנו כנראה יאשר את הקביעה הזו, כיוון שכחצי מפעילותו מוקדשת לפענוח האותות העצביים המגיעים מהעין ותרגומם לתמונה המתקבלת במוחנו. מי שנולד עם ראייה טובה נוטה להתייחס כמובן מאליו לחוש הזה, אך מחלות שונות ומצבים בריאותיים מגוונים עלולים לקחת מאתנו את היכולות לראות.

אחת המחלות האלו היא גלאוקומה, המכונה גם 'הגנב השקט של הראייה'. נהוג לחשוב על גלאוקומה כעל מחלה של גיל מבוגר, אך למעשה כבר סביב גיל 40 עולה הסיכון ללקות במחלה ומספר החולים הסובלים ממנה עולה באופן ניכר. יחד עם זאת גם אנשים צעירים עלולים ללקות במחלה, כשלעיתים מדובר במצב של גלאוקומה מולדת.

באיזה גיל צריך להיבדק לגילוי גלאוקומה?

בשל החוסר במודעות, צעירים לא נותנים את הדעת על התהליך ההדרגתי של אבדן הראייה, שמתחיל באיבוד שדה הראייה הפריפריאלי. לעיתים רק בדיקת לחץ תוך עיני שגרתית, המתבצעת אצל רופא העיניים, מגלה שהמחלה כבר בעיצומה. לכן, עד גיל 65, חשוב ומומלץ להיבדק אצל רופא אחת לשנתיים ולהקפיד על כמה בדיקות: חדות הראייה, לחץ תוך עיני ושקיפות העדשה.

פעמים רבות צעירים חווים אבדן ראייה ואינם מתייחסים לכך ברצינות ומקווים שזה יעבור מעצמו. אך למעשה, כל אבן ראייה ולו הקטן ביותר חייב להריץ אתכם לבדיקה אצל רופא העיניים. אם אתם חווים אבדן ראייה בשולי שדה הראייה שלכם – ייתכן מאוד שמדובר בהתפתחות גלאוקומה בגיל צעיר.
גלאוקומה אצל ילדים ואף אצל תינוקות קיימת גם היא, על אף שמדובר במקרים נדירים יחסית.

גורמי סיכון להתפתחות גלאוקומה בגיל צעיר

קיימים כמה גורמי סיכון שכיחים להתפתחות גלאוקומה בגיל צעיר:
• רקע תורשתי – אחד מההורים או מהסבים סובל מגלאוקומה
• חבלה או פציעה בעין
• ניתוחי עיניים, למשל ניתוח קטרקט
• דלקות תוך עיניות – דוגמת אובאיטיס
• נטילת סטרואידים במשך תקופה ארוכה – סטרואידים עשויים להגביר את הרמות של לחץ תוך עיני. הם ניתנים דך הפה, בטיפות עיניים, במשחות ובמשאפים לטיפול בבעיות שונות, כמו קטרקט, דלקות אלרגיות, אסטמה, דלקות כרוניות בעור ועוד. לכן ילדים הנוטלים סטרואידים לאורך זמן חייבים להיבדק אצל רופא עיניים באופן קבוע, בכל גיל.

איך לזהות גלאוקומה בגיל צעיר?

כשמדברים על גלאוקומה תסמינים, מבחינים בהבדלים בהתאם לגיל. תינוקות וילדים צעירים יפגינו כמה תסמינים ברורים יחסית להתפתחות המחלה:
• עיניים מוגדלות
• דמעות מרובות (לא בזמן בכי)
• רגישות לאור ותחושת סנוור

יש לציין שילדים גדולים יותר, לא יפגינו תסמינים מיוחדים, בדיוק כמו מבוגרים.

הטיפול

כמו אצל מבוגרים, הטיפול בגלאוקומה בגיל צעיר מתמקד בהורדת הלחץ התוך עיני. הטיפול מתבצע בכמה אפיקים, בהתאם ליעילותו אצל כל מטופל: טיפות עיניים לגלאוקומה, טיפול סיסטמי באמצעות כדורים, טיפול לייזר לגלאוקומה, ניתוח גלאוקומה ועוד.

הרפואה הסינית מציעה טיפול יעיל במחלה, המשלב מגוון שיטות ריפוי ומסייע בעצירת הידרדרות המצב ותומך בשיפור הראייה. הרפואה הסינית יורדת לשורש הבעיה כדי לשפר את מצב הבריאות של הגוף כולו. כשהבריאות הכללית של גופנו משתפרת, קל יותר לתקן תהליכים פגומים ובכך לסייע בהבראה. מומלץ מאוד לשלב את הטיפול בגלאוקומה ברפואה הסינית יחד עם הטיפול הקונבנציונאלי של רופא העיניים ובכך לשפר את הסיכויים בהתמודדות עם המחלה.