בדיקות עיניים ובדיקות ראייה – מילון מונחים

OCT) Optical Coherence Tomography) –

צילום רשתית המיועד למעקב וזיהוי פתולוגיות של רשתית העין. הרשתית מחולקת לעשר שכבות ובעזרת הבדיקה ניתן לזהות פתולוגיות כגון בצקות, קרעים ועוד, וכן לאמוד את עובי הרשתית. בדיקת OCT איננה פולשנית ואיננה דורשת הזרקה לעין.

ERG) ElectroRetinoGraphy) –

בדיקה המודדת את הפעילות החשמלית ברשתית ובעצב הראייה בתגובה לאור. את הבדיקה מבצעים על ידי גירוי העין בגירויי אור שונים ומדידת התגובה החשמלית באמצעות אלקטרודות המחוברות לראש. אחת הבדיקות העיקריות לאבחון מחלת רטיניטיס פיגמנטוזה. הבדיקה אינה כואבת.

בדיקת שדה ראייה (Visual Field Test) –

בדיקה המתבצעת בדרך כלל על ידי טכנאי שדות ראייה ומפוענחת על על ידי רופא עיניים. הבדיקה מאתרת חסרים בשדה הראייה ומאבחנת אזורים בהם נפגעה רגישות הרשתית לאור כתוצאה ממחלות עיניים, כגון גלאוקומה ומחלות רשתית. בדיקת שדה הראייה משמשת לאבחון מחלות עיניים ולמעקב אחר התקדמותן ואחר שינויים בעקבות טיפולים.

בדיקת FA) Fluorescein Angiography) –

צילום קרקעית העין המתבצע לאחר הזרקה של חומר ניגוד לוריד ביד. חומר הניגוד מתפשט לכל כלי הדם בגוף, כולל לעין, ומאפשר לאבחן בצילום את מצב אספקת הדם לרשתית וכן לזהות פגמים ברשתית. הבדיקה משמשת לאיבחון מחלות רשתית והערכת מצבן.

בדיקת חדות ראייה (Vision Test) –

בדיקה המודדת את יכולת העין לראות פרטים ממרחקים רחוקים וקרובים. זוהי בדיקת הראייה הנפוצה ביותר והיא נעשית בדרך כלל על ידי קריאת אותיות או מספרים מלוח (לוח סנלן) הנמצא במרחק שישה מטרים מהנבדק.

לוח אמסלר (Amsler grid) –

לוח משבצות לבדיקה עצמית אשר משמש לאיתור חסרים ועיוותים בראייה המרכזית, שאם קיימים עלולים להעיד על קיומה של מחלת ניוון רשתית. לוח אמסלר אינו מחליף בדיקה של רופא עיניים.

לוח סנלן (Snellen Visual Acuity Chart) –

לוח נפוץ לבדיקת חדות ראייה. בלוח מופיעים מספרים או אותיות שקטנים בהדרגה. נקרא על שם האדם שפיתח אותו.

מבחן שרימר (Schirmer test) –

מבחן הבודק את יכולת העיניים להפריש דמעות. בזמן הבדיקה מונח סרט מיוחד על העפעף התחתון של הנבדק ולאחר מספר דקות נבדקת מידת הרטיבות של הסרט, המעידה על כמות הדמעות הנוצרת בעין. המבחן משמש לאבחון תופעת יובש בעיניים.