קרטוקונוס – תשובות לשאלות נפוצות

מחלת הקרטוקונוס גורמת לעיוות בקרנית העין, אשר הולכת ומתקמרת, עד שמקבלת צורת חרוט. המחלה אינה גורמת לעיוורון, אך גורמת להגבלות משמעותיות בחיי היום יום לסובלים ממנה.

האם קרטוקונוס פוגע תמיד בשתי העיניים? האם ניתן לעצור את התקדמות המחלה, והאם קרטוקונוס משפיע על שיווי המשקל? להלן מספר שאלות ותשובות נפוצות בנושא הקרטוקונוס.

מהם הגורמים לקרטוקונוס?

המחלה עלולה להתפרץ לרוב בגילאים מוקדמים, סביב גיל העשרה או שנות העשרים, והיא מתקדמת באיטיות לאורך השנים. ככל שהקרנית נמשכת החוצה והופכת דקה, נפגעת שבירת קרני האור, והראייה נפגעת.

רוב הסיבות לקרטוקונוס הן גנטיות. מחקרים מצאו כי אחד הגורמים הגנטיים מייצר פעילות מוגברת של אנזימים מסוימים, המובילים לפירוק מואץ של חלבונים הקשורים לבניית הקרנית. כתוצאה מתהליך זה נחשפת הקרנית לפעולת חמצון, והנזק מתבטא במחלת הקרטוקונוס.

מיעוט מהגורמים למחלה יכולים להיות דלקות עיניים, עדשות מגע לא נכונות ושפשוף מוגזם של העיניים. ידוע על מקרים בהם ילדים אשר לקו בדלקת אביבית פיתחו בהמשך קרטוקונוס. דלקת אביבית בקרב ילדים היא מחלה כרונית בעין, הגורמת לגירוד ושפשוף העיניים – וכאמור להתפתחות הקרטוקונוס.

האם נפוץ עבור מטופלים עם קרטוקונוס להרכיב סוגים שונים של עדשות מגע בכל עין?


תשובה: בדרך כלל מרכיבים עדשות מגע מאותו סוג בשתי העיניים. הדבר מקל על הרכבת העדשות ויכול לחסוך מספר בעיות אחרות. עם זאת, במקרים של קרטוקונוס הרכבת שתי עדשות מאותו סוג עלולה דווקא להקשות על התאמה אידיאלית.

האם יש מחקרים בתאי גזע של המטופל על מנת ליצור קרנית חדשה?

תשובה: מחקרים בתאי גזע נעשו בשנים האחרונות והושגה בהם התקדמות רבה. עם זאת אנחנו עדיין במרחק כמה שנים משימושים מעשיים בתאי גזע.

האם קרטוקונוס עלול להשפיע על שיווי המשקל?


תשובה: שיווי משקל תלוי בקלט שהמח מקבל מהאוזן הפנימית וממערכת הראיה. מידע זה מעובד על ידי המח על מנת לעזור לנו להתמצא בסביבה. כל דבר שפוגע באוזן הפנימית או בראיה עלול להשפיע על שיווי המשקל. כמו כן, בעיות נוירולוגיות עלולות להשפיע על שיווי המשקל.

אם יש לך בעיות שיווי משקל הקשורות למערכת הראייה הם עלולות להיות כתוצאה ממשקפיים שאינן מתאימות לך. מכיוון שבעיות שיווי משקל עלולות להיגרם גם מגורמים אחרים – חלקן מאוד מסוכנים, עליך להתייעץ עם הרופא באופן מיידי אם אתה חווה חוסר שיווי משקל.

מאז שהתחלתי להרכיב עדשות קשות, העיניים שלי מאוד אדומות, אני משתמש בטיפות על מנת להיפטר מהאדמומיות אבל התופעה חוזרת. האם דבר זה נורמלי?

תשובה: ראשית, הפסק להשתמש בטיפות, אלא אם כן הרופא המטפל המליץ עליהן. טיפות עיניים לאודם בעיניים מכילות בדרך כלל חומרים שמכווצים את כלי הדם. לאורך זמן, כיווץ כלי הדם גורם לאדמומיות נוספת.

תופעה זו יוצרת מעגל קסמים שבו אנשים שמים עוד טיפות ונגרם אדמומיות נוספת. שימוש בדמעות מלאכותיות נטולות חומרים משמרים עשויות לסייע לעיניים להרגיש יותר בנוח ואינן מכילות חומרים המכווצים כלי דם.

בנוסף, אדמומיות בהרכבת עדשות מגע היא בפעמים רבות תוצאה של התאמה לא טובה או התייבשות של משטח העין הקשורה להרכבת עדשה. מומחה בהתאמת עדשות מגע יכול לפתור בעיה זו על ידי שינויים קלים בהתאמה, ליטוש העדשה, החלפה לחומר גלם אחר של העדשה או תמיסה אחרת לעדשות.

לעיתים, הפסקת תופעת עיניים אדומות יכולה להיות מאתגרת. גורמים אחרים צריכים להיבדק בעין אדומה באופן עקבי אצל מי שמרכיב עדשות מגע. בכלל זה, עין יבשה ואלרגיות.

בסך הכל, הדבר הטוב ביותר הוא להתייעץ עם מומחה על מנת לפתור את הבעיה ולא להשתמש בטיפות נגד אודם בעיניים.

האם לחץ תוך עיני יכול להיות הגורם להידקקות של הקרנית ולהידחפות שלה קדימה?


תשובה: כמות מסויימת של לחץ תוך עיני היא נורמלית. לחץ נורמלי הוא גורם חשוב בשמירה על הצורה התקינה של העין שלך ללא קשר לקרטוקונוס . לחץ גבוה מידי יכול להצביע על גלאוקומה אך אינו בהכרח קשור לקרטוקונוס. לקריאה נוספת על לחץ תוך עיני והשלכותיו לחצו >>

האם קרטוקונוס מתקדם ללא הפסקה, או שייתכן וההתקדמות שלו תיעצר?


תשובה: קרטוקונוס משתנה מאוד מאדם לאדם וקשה מאות לצפות את ההתקדמות שלו. למטופלים רבים יש קרטוקונוס בינוני אשר אינו מחמיר בצורה משמעותית לאורך הזמן. עם זאת קשה מאוד לחזות את התקדמות המחלה עבור כל אדם.

האם רוב החולים במחלה סובלים מקרטוקונוס בשתי העיניים? אם יש לי את זה רק בעין אחת, האם זה אומר שגם בעין השניה המחלה עלולה להתפתח, האם היא בוודאות תתפתח ומתי אדע בוודאות?


תשובה: רוב המומחים מאמינים שקרטוקונוס הוא תמיד דו צידי, כלומר משפיע על שתי העיניים. עם זאת, עקב השונות, המצב יכול להיות קל מאוד באחת מהעיניים, ולהישאר כך במשך זמן רב. למרבה הצער, קשה מאוד לקבוע בוודאות מוחלטת את העתיד של המחלה.

הבחנתי בכאב יום-יומי בעין ימין שכואב כאשר אני ממצמץ או מזיז את העין כאשר העין עצומה. האם זה נורמלי בקרטוקונוס?


תשובה: אתה לא לבד. אנשים רבים עם קרטוקונוס מתלוננים על חוסר נוחות או אפילו כאב. מכיוון שכאב עלול להיות סימן גם של בעיות עיניים אחרות, עליך להתייעץ על כך עם רופא העיניים במהירות האפשרית.

האם זה נפוץ לאנשים עם קרטוקונוס להרגיש יותר עייפים או לישון יותר מכיוון שהעיניים שלהם כואבות בזמן שהם ערים?

תשובה: למרות שזה אינו סימן נפוץ, מאמץ ראייתי יכול להיות מעייף. גם כאן חשוב להתייעץ עם רופא העיניים על מנת לוודא שהתאמת התיקון האופטי טובה ואין בעייה רפואית אחרת.