צילוב (קרוס לינקינג – Cross Linking)

צילוב (Cross Linking) היא טכניקה שפותחה לראשונה בשנת 1998 על מנת לטפל בפציינטים הסובלים ממחלה הנקראת קרטוקונוס.

בקרטוקונוס, הקרנית (החלון השקוף של העין) יכולה להפוך חלשה, דקה ולא חלקה. במקום לשמור על צורתה הכדורית, קרניות עם קרטוקונוס יכולות לבלוט קדימה לצורה של חרוט ולגרום לירידה בראייה. קרוס לינקינג מבוצע כיום במטופלים הסובלים מקרטוקונוס בכ-450 מרכזים בעולם.

מהו קרטוקונוס?

קרטוקונוס היא מחלה נפוצה שבה הקרנית הופכת חלשה, ובצורה הדרגתית מידקקת, ולא חלקה בצורתה ויכולה לגרום לרמות גבוהות של אסטיגמציה ("צילינדר").

במקום קרנית רגילה התורמת לראייה טובה, הקרנית בקרטוקונוס יכולה לקבל צורה של חרוט (קונוס). כתוצאה מכך היכולת לראות ברור נפגעת. בדרך כלל פציינטים עם קרטוקונוס נזקקים תחילה למשקפיים, לאחר מכן עדשות מגע, ולבסוף אם המצב מחמיר בצורה קיצונית ניתן לשקול השתלת קרנית.

מהו צילוב (קרוס לינקינג)?

בקרניות רגילות ישנן חיבורים (CROSSLINKS) בין סיבי הקולגן אשר שומרים על הקרנית חזקה ומאפשרים לה לשמור על צורתה התקינה.

בקרטוקונוס, הקרנית מוחלשת עם פחות מדי חיבורים בין הסיבים התומכים בה. מבנה מוחלש זה מאפשר לקרנית לבלוט החוצה.

פרוצדורת הצילוב (קרוס לינקינג) מוסיפה חיבורים לקרנית ועושה אותה יותר יציבה, ושומרת על הצורה ומביאה לפוקוס טוב יותר. סיבים חדשים אלה מחזקים את הקרנית במטרה להאט את הידקקות הקרנית ולהקטין אובדן נוסף של ראייה.

האם צילוב (קרוס לינקינג) יכול להיות מבוצע עבור כל אחד הסובל מקרטוקונוס?

ישנם קריטריונים מסויימים הכוללים גיל, עובי קרנית, הערכת הסיכון על ידי רופא ועוד, הנדרשים על מנת לקבוע את הכדאיות של הצילוב.

האם כדאי שקרובי משפחתי יבדקו?

כמו שאתה יודע, מחלות רבות עוברות במשפחה, ויתכן שגם בקרטוקונוס יש מרכיב תורשתי. לכן, חשוב לעודד את שאר בני המשפחה לבדוק אם גם להם יש קרטוקונוס.

על ידי אבחון מוקדם ישנו סיכוי טוב שצילוב יכול לעצור את התקדמות הקרטוקונוס ולמנוע את הצורך בשימוש בעדשות מגע מיוחדות ו/או השתלת קרנית.

למידע אודות הטיפול בקרטוקונוס, צור קשר עם איתי שרף.

האם תהליך הצילוב (קרוס לינקינג) הוא כמו ניתוח לייזר?

לא. בניתוח לייזר לשיפור הראייה המטרה היא להפחית את הצורך במשקפיים או בעדשות מגע על ידי הסרה של רקמה מהקרנית. בקרוס לינקינג לא מסירים רקמות מהקרנית.

המטרה של קרוס לינקינג היא למנוע הדרדרות נוספת של הראיה ברוב המטופלים ובמקרים מסויימים אפילו לשפר את הראיה. פציינטים בדרך כלל יצטרכו משקפיים במספר נמוך יותר וגם התאמת עדשות המגע שלהם יכולה להיות קלה יותר.

האם צילוב (קרוס לינקינג) יכול למנוע את הצורך בהשתלת קרנית?

מחקרים רבים הדגימו שצילוב יכול לעיתים קרובות למנוע את הצורך בהשתלת קרנית ולאפשר למטופלים רבים להרכיב עדשות מגע או משקפיים בצורה יותר נוחה ובטוחה.

האם ניתן לבצע השתלת קרנית לאחר צילוב (קרוס לינקינג)?

אם הצילוב לא מנע את הצורך בהשתלת קרנית, אז בדרך כלל ניתן לבצע השתלת קרנית.

מה ההבדל בין השתלת קרנית לבין צילוב?

צילוב הוא פרצדורה המבוצעת ללא חתכים בעין וללא תפרים. היא יחסית לא פולשנית בכך שהיא נעשית על ידי הזלפת טיפות ויטמין והקרנה של אור. השתלות קרנית מבוצעות בחדר ניתוח וכוללות חתכים בעין וסיכון לכל החיים של דחיית רקמות הקרנית שהושתלה.

לכמה זמן מחזיקות תוצאות הצילוב?

על פי מחקרים שנעשו, במשך למעלה מעשור, התוצאות החיוביות של צילוב מחזיקות במשך שנים רבות וישנן ראיות שהחיזוק של הקרנית יכול להיות קבוע.

האם צילוב הינו דבר חדיש?

נעשה שימוש בצילוב מאז 1999. התוצאות ועדויות הבטיחות של קרוס לינקינג הודגמו כחיוביות מאוד במספר רב של מאמרים שפורסמו בכל העולם.

למעשה, בספטמבר 2006 קרוס לינקינג אושר על ידי כל 25 המדינות החברות בגוש האירו. קרוס לינקינג מבוצע כיום על פציינטים כבר מגיל 10 על מנת למנוע את הדרדרות הקרטוקונוס.

האם יש צורך לחזור על התהליך?

במחקרים רבים, לרוב הפציינטים הספיקה פרוצדורה יחידה ולא היה צורך לחזור על ההליך. עם זאת לרוב ניתן לשוב ולבצע את הפעולה אם יש בכך צורך.

כיצד מבוצע צילוב (קרוס לינקינג)?

תהליך הצילוב אינו דורש אשפוז ממושך מכיוון שבמהלכו נעשה שימוש רק באלחוש מקומי וכדורי הרגעה. אתה תתבקש לשכב על גבך בכסא המיועד ולהסתכל לתוך אור כחול עדין במהלך הטיפול.

האפיטליום, שכבה דקה שקופה המגנה על העין ומכסה את הקרנית מוסרת לצורך הטיפול. לאחר מכן מוזלפות טיפות ויטמין B2 על העין ואתה תתבקש להסתכל על אור כחול מיוחד בזמן שאתה יושב בנוח על הכסא. בדרך כלל קל להסתכל על האור מכיוון שהעיניים שלך מאולחשות ומשתמשים בטיפות כך שהם לא ירגישו יבשות.

כמה זמן נדרש לביצוע קרוס לינקינג?

אם מטפלים בשתי העיניים בו זמנית, הפרוצדורה לוקחת בערך שעה וחצי. אם מטפלים רק בעין אחת בכל פעם, הפרוצדורה לוקחת שעה (לכל עין).

האם אפשר לטפל בכל עין ביום נפרד?

כן. הרופא שלך ידון איתך ביתרונות ובחסרונות של טיפול באחת או בשתי העיניים באותו היום.

האם עלי להפסיק להרכיב עדשות מגע לפני צילוב?

מכונים רבים ממליצים להימנע מהרכבה של עדשות מגע במשך כמה ימים לפני ביקור ההתייעצות.

מתי אוכל לשוב להרכיב עדשות מגע?

רוב הפציינטים יכולים לשוב להרכיב עדשות מגע תוך שניים עד ששה שבועות לאחר הקרוס לינקינג.

האם אצטרך משקפיים חדשים או עדשות מגע חדשות לאחר הצילוב?

מכיוון שקרוס לינקינג יכול לשפר מעט את הראייה, חלק מהמטופלים שמים לב שהמשקפיים או עדשות המגע שלהם חזקות מדי עבורם והם מרגישים צורך בבדיקת ראיה חדשה.

ברוב המקרים מטופלים יכולים להרכיב את המשקפיים הישנים שלהם במשך כמה חודשים לאחר ההליך, כאשר הרופא ימליץ זאת. מכיוון שהאפקט של הצילוב מתרחש לאט, מטופלים בדרך כלל אינם צריכים להחליף את המשקפיים לעיתים קרובות.

האם הביטוח שלי מכסה את הטיפול?

עליך להתייעץ עם סוכן הביטוח שלך ועם המרפאה המטפלת לגבי החזר כספי מחברת הביטוח.

למידע אודות הטיפול בקרטוקונוס, צור קשר עם איתי שרף – מומחה בטיפול במחלות עיניים ברפואה סינית.