חשיבות הטיפול בתסמונת העין היבשה אצל חולי גלאוקומה

מה עושים הרופאים עם חולה שאובחנו אצלו שתי מחלות? ראשית, קובעים סדר עדיפויות. הרי ברור כי אם החולה מגיע עם הצטננות והתקף לב, יטפלו ראשית בהתקף הלב ולאחר מכן בהצטננות.

גם בין מחלות העיניים ניתן לקבוע סדר עדיפויות. יש מחלות קשות יותר, כמו גלאוקומה או ניוון רשתית, ויש קלות יותר, למשל קטרקט ותסמונת העין היבשה. אלא שתשומת הלב הרבה שמעניקים למחלה המרכזית עלולה לגרום להזנחה של המחלה המשנית.

אין לזלזל במחלה המשנית

בין גלאוקומה ותסמונת העין היבשה יש מן המשותף ולא פעם הן מתרחשות בו זמנית. המחקר מצא כי 40%-50% מחולי הגלאוקומה מפתחים את תסמונת העין היבשה. רובם המכריע של חולים אלה דיווחו על שיפור ניכר והקלה משמעותית לאחר טיפול מוצלח במצב של עין יבשה.

טיפול בשתי מחלות בו זמנית אינו עניין של מה בכך, למטפל ולחולה גם יחד. חולה הסובל מגלאוקומה וגם מעין יבשה חייב לקבל גם טיפול למחלה המשנית. לטווח הקצר, מדובר בהקלה במצבו. בטווח הארוך, חשוב לשמור על בריאות החלק החיצוני של העין. אלא שלעתים, גלאוקומה מקבלת לא רק את רוב תשומת הלב – אלא את כולה.

ובמילים אחרות: בגלל שגלאוקומה עלולה לגרום לפגיעה חמורה בראייה ואף לעיוורון, חולי גלאוקומה רבים הסובלים במקביל גם מתסמונת העין היבשה נוטים להזניח ולהתעלם מהמחלה המשנית; זאת על אף שתסמונת העין היבשה גורמת לסבל רב יותר. הרי גלאוקומה עלולה לגרום לאובדן ראייה ותסמונת העין היבשה, ובכן, הרבה פחות….

על הקשר בין גלאוקומה לעין יבשה

גלאוקומה היא מחלת עיניים קשה בה נפגע עצב הראייה. תסמונת העין היבשה נגרמת מפגיעה בהפרשת הדמעות הטבעית בעיניים. על אף שגלאוקומה היא מחלה פנימית ואילו היובש בעיניים מתרחש בחלק החיצוני של העין, עשוי להתנהל ביניהן קשר של סיבה ותוצאה וכל אחת מהן עלולה לגרום להתפרצות רעותה.

למשל, נטילת טיפות לטיפול בגלאוקומה לאורך זמן רב מדי עלולה לגרום לייבוש העין. למעשה, תסמונת העין היבשה היא תופעת לוואי מוכרת וכואבת של טיפות אלה.

מאידך, שימוש בטיפות אנטי דלקתיות על בסיס סטרואידים לטיפול בעין יבשה גם כן אינו מומלץ לאורך זמן, כיוון שהוא עלול לגרום לגלאוקומה או לדרדר מצבה של מחלה קיימת.

על יתרונות הטיפול הטבעי במחלות עיניים

רפואת העיניים הסינית אינה עומדת בסתירה אלא משלימה את זו המערבית. טיפול המשלב את שתי האסכולות מגביר את סיכויי ההחלמה ומביא לשיפור ניכר בהרגשה הכללית וכמובן בראייה.

טיפול בגלאוקומה על פי רפואת העיניים הסיניתחשב לנקי ולבטוח כיוון שאינו עושה שימוש בתרופות על בסיס סטרואידים, אנטיביוטיקה או הורמונים. על כן אין בעיה לשלב אותו לצד כל טיפול אחר ולהשלים מערך טיפולי איכותי ויעיל.

גלאוקומה ותסמונת העין היבשה הן מחלות כרוניות ונדרש לטפל בשתיהן. הטיפול התרופתי באחת מהן עלול להשפיע ו/או לגרום להתפרצות המחלה השנייה, ובכך הן מציבות אתגר כפול, לרופא ולמטופל גם יחד. הפרשת דמעות תקינה חיונית לא רק לשיפור במצב המטופל ולבריאות העיניים, אלא גם עשויה לחולל שיפור של ממש במצב מחלת הגלאוקומה; זאת כפי שהראו מחקרים בנושא.

הנקודה היא שאסור להקל ראש במחלה שלרגע נדמית כקלה – אבל רק בגלל שלצדה מחלה קשה יותר…