מחקר: הקשר שבין לחץ נפשי וסטרס לניוון רשתית

חוקרים באוניברסיטת אוהיו פיתחו כלי מחקר וטיפול חדש לבחינת הקשר בין מצב נפשי לניוון רשתית תלוי-גיל (AMD – Age-related macular degeneration).

המחקר, שהתפרסם בכתב העת הרפואי "Optometry and Vision Science", בחן את הקשר בין מצב נפשי להתקדמות מחלת העיניים הקשה, וגם אם לא מציב מסקנות נוקבות הוא מעניק לרופאי העיניים כלי טיפולי נוסף ומקורי.

ניוון רשתית, הידוע גם בתור ניוון מקולרי, הוא מחלת עיניים קשה המהווה את הגורם מס' 1 לאובדן ראייה חמור ועיוורון בקרב אנשים מגיל 60 בעולם המערבי. במחלה זו נפגע תפקוד המקולה, הנמצאת במרכז הרשתית ואחראית על הראייה המרכזית וראייה ממוקדת, ועל פעולות יומיומיות ושגורות כמו קריאה, עבודה במחשב, נהיגה, צפייה בקולנוע ובטלוויזיה, זיהוי פנים ועוד. מחלה זו שכיחה בקרב אוכלוסייה מבוגרת ובהופעתה אצלה נקראת ניוון מקולרי תלוי-גיל (כאמור AMD).

החשיבות בזיהוי מצב נפשי קשה אצל חולי ניוון רשתית

מחקרים קודמים כבר עמדו על הקשר בין מצב נפשי למחלת העיניים הקשה, אך הנושא לא נבחן לעומק. למשל, השאלה האם קיים מתאם בין התדרדרות המצב הנפשי להתקדמות ההליך הניווני בעין נותרה פתוחה ולא נערך מחקר מקיף ומספק בנושא.

אלא שזיהוי מצב נפשי ירוד אצל חולה ב-AMD עשוי להיות כלי טיפולי ממעלה ראשונה אצל רופאי עיניים. למשל, אם רופא עיניים יזהה מצב נפשי ירוד אצל מטופל נתון, הוא עשוי להגיב בהתאם ולשנות את הטיפול.

במחקר השתתפו 137 חולים ב-AMD בגיל ממוצע 82. כדי לאמוד את מצבם הנפשי, התבקשו הנבדקים למלא שאלונים המורכבים מ-10 שאלות מרובות תשובות ("מבחן אמריקני"). הנתונים הוזנו ל-Perceived Stress Scale (PSS) – מדד לבחינת מצב נפשי.

לא נמצא קשר בין מצב נפשי למצב המחלה – אבל השאלון הפשוט אותו מלאו החולים סייע לאתר את אותם החולים שסבלו ממועקה, לחץ, דיכאון או מצב נפשי גרוע. זיהוי המצב הנפשי באמצעות שאלון פשוט היה מוצלח למדי, ונערך ללא צורך באבחון נפשי או הסתכלות אצל איש מקצוע מתחום בריאות הנפש.

"ניוון רשתית תלוי-גיל היא מחלה דלקתית, ואנו בחנו את הקשר בין דלקת בגוף, מצב נפשי ירוד וקבלת תוצאות על מצב ה-AMD אצל החולים", הסביר פרופ' ברדלי דוהרטי, מעורכי המחקר. "כלי טיפול פשוט כמו PSS חשוב עבור רופאי עיניים, בהינתן הקשר בין מצב נפשי לניוון רשתית ובהתחשב ברמת הלחץ והסטרס הכללית באוכלוסייה".

על הטיפול הטבעי במחלות עיניים

על הקשר בין מצב נפשי לזה הגופני בכלל, ומחלות עיניים בפרט, עומדת הרפואה הסינית מזה אלפי שנים. הטיפול הטבעי הנגזר ממנה נותן דגש לפן הנפשי של המטופל ורואה בו חלק בלתי נפרד מתהליך ההחלמה.

טיפול טבעי לחולה בניוון רשתית ומחלות עיניים נוספות יכלול דיקור סיני (אקופנקטורה), המרגיעה את הגוף והנפש גם יחד ומסייעת רבות לתהליך ההחלמה. הדיקור ניתן כ"עזרה ראשונה" לייצוב החולה, פנים וחוץ גם יחד, על מנת לייצב את החולה ולאזן את מצבו.

גם טיפול בצמחי מרפא, שהוא יסוד מרכזי ברפואה הטבעית, לוקח בחשבון את מצבו הנפשי של המטופל. פורמולת צמחי מרפא המיועדת לטיפול במחלת רשתית כלשהי תכיל צמחים שמטפלים ישירות ברשתית, אך לצד זאת תכיל צמחים המטפלים בתסמינים נוספים הנלווים למחלה, כמו למשל מצב נפשי ירוד. הזנחת תסמינים אלו עלולה לגרום להחמרה של המחלה, למרות הטיפול הרלבנטי לרשתית.

טיפול טבעי תומך בנפש החולה ומסייע בתהליך ההחלמה, וזאת לצד טיפול רפואי קונבנציונאלי. הטיפול הטבעי תומך, משלים ומחזק את הטיפול הרפואי השגור, ושילוב שתי האסכולות הרפואיות מביא לתוצאות אופטימליות הבאות לידי ביטוי הן בראייה טובה יותר והן במצב נפשי משופר ומאושש.