מחקר: משקאות דיאטטיים עלולים לעודד רטינופתיה סוכרתית

רטינופתיה סוכרתית היא אחת מהסיבוכים הנפוצים של מחלת הסוכרת והיא עלולה להופיע בין חמש לעשר שנים לאחרת התפרצות הסוכרת.

לאחרונה התגלה קשר מסוכן בין צריכה של משקאות קלים דיאטטיים ורטינופתיה סוכרתית. שתייה מרובה של משקאות דיאטטיים עלולה להעלות את הסיכון שלכם ללקות ברטינופתיה סוכרתית. כך פורסם ב- online in Clinical & Experimental Ophthalmolog .

מה עדיף – דיאט או לא?

פרופ' אווה פנוויק ועמיתיה מאוניברסיטת מלבורן שבאוסטרליה, סקרו 609 משתתפים בוגרים החולים בסוכרת. המשתתפים מילאו שאלונים שהעריכו את הקשר שבין צריכת משקאות קלים רגילים ודיאטטיים ובין בצקת ברשתית העין הנובעת מסוכרת.

החוקרים מצאו ש-46.8% מהנשאלים שתו משקאות דיאטטיים ואילו 31.2% שתו משקאות קלים רגילים. ל-37.8% לא הייתה רטינופתיה סוכרתית כלל, 5.9% אובחנו עם מצב הקל של השלב הלא שגשוגי של רטינופתיה סוכרתית, 25.3% אובחנו עם מצב מתון של השלב הלא שגשוגי של המחלה, 4.6% אובחנו עם מצב מתקדם של השלב הלא שגשוגי של המחלה ו-24% אובחנו עם מצב שגשוגי של רטינופתיה סוכרתית.

  • במצב הקל – מתפתחות בליטות זעירות על כלי-הדם ברשתית ומהן דולף נוזל.
  • במצב המתון – כלי-הדם המזינים את הרשתית מתחילים להיחסם.
  • במצב המתקדם – נפגעת אספקת הדם והחמצן באזורים שונים ברשתית (איסכמיה).
  • בשלב השגשוגי, בעקבות האיסכמיה, הגוף מגדל כלי-דם חדשים שהינם פתולוגיים. הם צומחים על-פני הרשתית, או מהרשתית אל תוך חלל הזגוגית. הם פריכים ושבירים ועשוי לדלוף מהם דם אל הרשתית ואל הגוף הזגוגי. כך נפגעת הראייה.

הטיפול ברפואה סינית למחלות עיניים משפר את זרימת הדם ואספקת החמצן לרשתית. כך נעצר הצורך של הגוף לייצור כלי דם פתולוגיים. מומלץ מאוד לשלב את הטיפול ברפואה הסינית עם הטיפול הקונבנציונלי.

איזו כמות עלולה להגביר הסיכון לרטינופתיה סוכרתית?

בהשוואה לאלו שלא שתו משקאות דיאטטיים, הסתמן קשר ברור ועצמאי בין צריכה גבוהה של משקאות קלים דיאטטיים ובין סיכון מוגבר לרטינופתיה סוכרתית. לא הסתמן קשר בין צריכת משקאות קלים רגילים לבין רטינופתיה סוכרתית או בצקת ברשתית העין הנובעת מסוכרת.

צריכה של יותר מ-4 פחיות (1.5 ליטר) לשבוע של משקאות קלים דיאטטיים, מובילה לסיכון כפול ללקות ברטינופתיה סוכרתית אצל חולי סוכרת.

מקור: Clinical and Experimental Ophthalmology