מחקר: מרווה סינית (Dan Shen) וטיפול ברטינופתיה סוכרתית

מרווה סינית, או בשמה הסיני – דנשן (Dan Shen), היא צמח שבו נעשה שימוש מגוון ברפואה הסינית. מחקר שנערך בסין ופורסם בשנת 2015 בכתב העת לאתנו-פרמקולוגיה (Journal of Ethnopharmacology) בחן את יעילותה של אחת התרופות המשמשות בין השאר לטיפול ברטינופתיה סוכרתית, ומכילה מרווה סינית. תוצאות המחקר מצביעות על יעילות בשימוש בצמח המרווה הסינית בטיפול במחלה.

רטינופתיה סוכרתית: מה זה?

הרשתית שנמצאת מאחורי גלגל העין היא החלק בעין שאחראי על המרת האור לאותות עצביים – הפיכת התמונה שהעין קולטת למידע שהמוח יכול לפרש. רטינופתיה סוכרתית היא מצב רפואי שבו תפקוד הרשתית נפגע בגלל פגיעה בכלי הדם או ברקמת הרשתית עצמה. במצב זה הראייה נפגעת ואם לא מטפלים בו הוא גם יכול להוביל לעיוורון.

פגיעה ברשתית נפוצה מאוד אצל חולי סוכרת: הריכוז הגבוה של סוכר בדם פוגע ברשתית ומעוות את כלי הדם שבה. כיום, רטינופתיה סוכרתית היא אחת מהסיבות הנפוצות ביותר לעיוורון אצל מבוגרים וחולי סכרת מהווים קבוצה בסיכון גבוה לפגיעה ברשתית.

הטיפול במחלה כיום מורכב משני חלקים:

  • איזון רמת הסוכר בדם על ידי שימוש בתרופות ובדיאטה להורדת ריכוז הסוכר בדם. כמו כן גם איזון של לחץ הדם ושל שומני הדם (ליפידים) באמצעים תרופתיים.
  • טיפולים בעין עצמה – טיפולי לייזר לתיקון הנזקים, הזרקת תרופות לגלגל העין ולרשתית לספיגת נוזלים וניתוחים, במקרים חמורים, לתיקון של נזקים חמורים.

החסרונות של שיטות הטיפול ההלו הן תופעות לוואי שגורמות התרופות, סכנות בניתוחים פולשניים ומוגבלות ביכולת של הפתרונות הקיימים לשלוט באופן יעיל בהתקדמות של הרטינופתיה הסוכרתית. לכן ישנו רצון למצוא שיטות טיפול אלטרנטיביות, כולל כאלה המוכרות ברפואה הסינית ושימוש בתרופות צמחים סיניות.

המחקר: השפעת המרווה הסינית על הטיפול ברטינופתיה סוכרתית

מרווה סינית, או דנשן (Dan Shen) בסינית, היא צמח ממשפחת השפתניים – משפחה שלה שייכים גם הנענע, הקורנית, הרוזמרין והריחן. כמו מינים אחרים במשפחה זו, היא עשירה בשמנים אתריים והם אלה שמעניקים לה את תכונותיה הרפואיות.

ברפואה הסינית משתמשים יותר מאלף שנים בשורש המרווה לטיפול, בין השאר, בבעיות דם – הורדת לחץ דם, שיפור תנועת הדם ועוד. גלולת תרכובת נטפי דנשן (Compound Danshen Dripping Pill או CDDP) היא תרופה סינית למחלות כלי דם ובה דנשן ומספר מרכיבים נוספים. לפי המסורת הרפואית הסינית, בעיות ברשתית מסוג הרטינופתיה הסוכרתית נגרמות בגלל תנועת דם פגומה באזור העין. כיוון שלמרווה, לפי מסורת הרפואה הסינית, יש תכונות שמעודדות זרימת דם והסדרתה, היא מהווה תרופה מומלצת לטיפול ברטינופתיה. ה-CDDP, שמכיל כאמור מרווה סינית, משפר את תנועת הדם וכך נפתרת הבעיה.

המחקר נועד לבדוק את יעילות תרופה זאת ואת רמת הבטיחות שלה.

תוצאות המחקר

המחקר בדק 223 חולים ברטינופתיה סוכרתית. הנבדקים חולקו לארבע קבוצות:

  • 56 נבדקים קיבלו מנה מלאה של התרופה
  • 56 נבדקים קיבלו מנה בינונית של התרופה
  • 56 נבדקים קיבלו מנה קטנה של התרופה
  • 56 נבדקים קיבלו תרופת דמה (פלסבו)

במהלך המחקר נבדק מצב הראייה של הנבדקים במהלך הטיפול ובסוף תקופת הטיפול בהתאם למספר קריטריונים שיכולים ללמד על שיפור בראייה – בדיקה פונדוסקופית (בדיקת קרקעית העין שבה נבדקים כלי הדם שברשתית), אנגיוגרפיה פלורוסנטית (צילום הרשתית לאחר שהוזרק לתוכה חומר פלורסנטי) ועוד. לנבדקים גם נערכו בדיקות דם, שתן, צואה, תפקודי כבד, לב וכליות על מנת לבדוק אם לתרופה יש תופעות לוואי מזיקות ומסוכנות.

התוצאות הראו שנבדקים בקבוצות שקיבלו מנה בינונית או גבוהה של התרופה הפגינו תוצאות טובות באופן משמעותי לעומת הנבדקים בקבוצת תרופת הדמה. במספר קריטריונים הם הפגינו שיפור בראיה שהיה גדול באופן משמעותי מהנבדקים שקיבלו תרופת דמה. בנוסף, לא נצפו כל תופעות לוואי שליליות עקב השימוש בתרופה.

מסקנות המחקר היו שלתרופה הסינית המבוססת על מרווה סינית יש תוצאות חיוביות בטיפול ברטינופתיה סוכרתית ואין לה תופעות לוואי שליליות שמצביעות על חוסר בטיחות בשימוש בה (לתקציר המחקר). יש לציין כי זהו המחקר הראשון שנעשה בנושא היעילות של תרופה המבוססת על מרווה סינית בטיפול ברטינופתיה סוכרתית.