טיפולים חדשים בניוון רשתית להצלת הראייה: טיפות עיניים במקום זריקות

שיתוף פעולה מחקרי, שפורסם ב-Investigative Opthamology and Visual Science, יכול להביא לסופם של טיפולים מכאיבים בדמות זריקות עיניים כדוגמת לוסטניס לטיפול בניוון רשתית (נמ"ג או AMD). אז האם מדובר כאן בפיתוחם של טיפולים חדשים בניוון רשתית להצלת הראייה שיכולים לחולל מהפכה בתחום? אתם מוזמנים לקרוא ולהחליט בעצמכם.

מהו בכלל ניוון רשתית?

ניוון רשתית פוגעת בכ-600,000 אנשים באנגליה וההערכות הן שרבים נוספים יסבלו מהמחלה כתוצאה מעלייה בכמות האוכלוסייה המבוגרת. בישראל סובלים מניוון רשתית יותר מ־150 אלף איש, ומדי שנה מאובחנים כ-2,500 חולים חדשים (כ-500 מהם בעלי תעודת עיוור או לקוי ראייה).

מחלה זו אינה מלווה בכאבים, אך גורמת לחולים בה לאבד את הראייה באופן הדרגתי – פעמים רבות בשתי העיניים. נכון להיום, המחלה מטופלת באמצעות זריקות עיניים, ביניהן אווסטין, הניתנות על בסיס חודשי למשך תקופה של שלוש שנים לפחות. אמנם הזריקות מסייעות להתמודדות עם המחלה, אך הן גם מהוות בעיה כיוון שהן עלולות לגרום לקרעים ולהתרחשות דלקת בעין, וכמו כן, להעלות את הסיכון לאיבוד הראייה.

החדשות הטובות: טיפולים חדשים בניוון רשתית להצלת הראייה

קבוצת חוקרים בהובלתה של ד"ר פליסיטי דה קוגן, ממכון המחקר לדלקות והזדקנות באוניברסיטת ברמינגהם, המציאה טיפות עיניים היכולות להוביל לתוך העין את התרופה הנמצאת בזריקות, באותה היעילות של הזריקות.

החוקרים השתמשו בפפטיד, הידוע כבעל יכולת לחדור את התאים, וזאת במטרה להוביל את התרופה למקום הנכון בתוך העין, תוך דקות אחדות בלבד. ד"ר קוגן ציינה שטיפות העיניים המבוססות על הפפטיד חודר התאים יכולות לחולל מהפכה של ממש בטיפולים במחלת ניוון רשתית, כיוון שהן מציעות חידוש אמיתי בתחום הובלת התרופה למקום הפגוע. עוד היא ציינה שתרופה המובילה את עצמה בדמות טיפות, תוביל לירידה ניכרת בכמות ההשפעות השליליות וההוצאות הבריאותיות בהשוואה לטיפולים הקיימים.

לתרופה זו יש פוטנציאל יישום גם בטיפול במקרים של מחלות עיניים אחרות, שהטיפול בהן מצריך הובלת תרופה ללשכה האחורית של העין. אנו מאמינים שזו תהיה פריצת דרך בכל הנוגע לאיכות החיים של המטופלים", סיכמו החוקרים, ואכן, טיפולים חדשים בניוון רשתית להצלת הראייה יכולים להיות יעילים מאוד.

מה חשוב לשלב עם טיפולים חדשים בניוון רשתית להצלת הראייה?

יחד עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שהתרופה המובלת לעין, בין אם באמצעות טיפות ובין אם באמצעות זריקות, מטפלת במחלה באופן מקומי בלבד. אל קליניקת איתי שרף מגיעים גם מטופלים שהטיפול השמרני לא היטיב עימם, ואילו הטיפול ברפואה סינית בניוון רשתית הוביל לשיפור מרשים בראייה.

לכן, בנוסף לביצוע טיפולים חדשים בניוון רשתית להצלת הראייה, מומלץ לשלב טיפול בניוון רשתית ברפואה סינית יחד עם הטיפול השמרני, וזאת כיוון שהרפואה הסינית מטפלת בבעיה מן השורש ומאפשרת לגוף לשקם בעצמו את האזור הפגוע – העין. ראוי לציין, כי הרפואה הסינית מסייעת גם למגוון מחלות עיניים דלקתיות כדוגמת אובאיטיס.