האם חלבון טבעי בעין עשוי להיות הפתרון לגלאוקומה?

גלאוקומה היא שם כללי לכמה מחלות הפוגעות בעצב הראייה. עצב הראייה הוא צבר של סיבי עצב המחבר את הרשתית לרקמה הרגישה לאור, הנמצאת מאחורי העין – במוח. נזקים הנגרמים לעצב הראייה משבשים את האותות המגיעים מהעין למוח, ועלולים להוביל לאבדן ראייה ולעיוורון.

על פי רוב, גלאוקומה נגרמה מלחץ תוך עיני שהולך וגובר עד לכדי פגיעה בעצב הראייה. המנגנון המדויק שגורם לנזק הזה עדיין לא ברור לחלוטין, אך צוות חוקרים מאוניברסיטת מאקארי שבאוסטרליה, הצליח לשפוך מעט אור על הנושא.

החוקרים מצאו שהחלבון נוירוסרפין (neuroserpin) הוא שחקן מרכזי בבריאות הרשתית, ושהוא בלתי פעיל במצבים של גלאוקומה. ייתכן וממצא זה יעזור בשינוי הגישה לטיפול במחלה ויאפשר אסטרטגיות חדשות למניעה ולטיפול בה. תוצאות המחקר פורסמו ב- Scientific Reports.

גלאוקומה ונוירוסרפין

נוירוסרפין כבר נמצא כמונע את הפעילות של האנזים פלסמין, הגורם לנזקים בתאי עצב. ד"ר גופטה ויוק, מהפקולטה לרפואה ולמדעי הבריאות באוניברסיטת מאקארי שבאוסטרליה, המוביל את המחקר, ביקש לבדוק את הקשר שבין גלאוקומה ונוירוסרפין ופלסמין. לשם כך הוא ועמיתיו בדקו תאי רשתית של אנשים ללא גלאוקומה, של אנשים הסובלים ממנה ושל חולדות הסובלות מגלאוקומה.

הבדיקה העלתה שנוירוסרפין הופך בלתי פעיל בהשפעת סטרס חימצוני, היכול להיגרם כתוצאה מהשפעות סביבתיות כמו אוויר מזוהם. סטרס חימצוני נגרם מחוסר איזון בין הנזק שגורמות מולקולות ההורסות את מבנה התאים ובין היכולת של הגוף לתקן נזקים אלו. במחקר מצאו, שבדגימות הרשתית שנלקחו מהאנשים החולים בגלאוקומה וגם בדגימות של החולדות הלוקות בה, החלבון נוירוסרפין היה לא פעיל ולכן לא יכול היה לעכב את פעילות האנזים פלסמין.

"לאורך זמן", מסביר ד"ר גופטה, "פעילות אנזימתית מוגברת מעכלת את רקמת העין ומעלה את כמות התאים המתים בה, דבר המוביל להשפעות המזיקות המקושרות לגלאוקומה".

ממצאים מרעישים לטיפול בגלאוקומה

גלאוקומה היא אחד מהגורמים המובילים לעיוורון בעולם המערבי ונכון לימינו אין דרך לרפא אותה, גם אם קיימים טיפולים שיכולים להאט את הידרדרותה. ד"ר גופטה ועמיתיו מקווים שממצאי המחקר שלהם יפתחו דלת לאסטרטגיות טיפול ומניעה חדשות שיוכלו אף לרפא את המחלה.

"אופתלמולוגים ומומחים לראייה תמיד תהו מה גורם להרס של עצב הראייה בחלקה האחורי של העין – מצב נפוץ בגלאוקומה", אומר ד"ר מדי מירזאי, חוקר שותף מהמחלקה לכימיה ולמדעים בין-מולקולריים באוניברסיטת מאקארי שבאוסטרליה. הוא מוסיף ואומר ש"הממצאים פורצי הדרך של המחקר הזה שופכים אור על מנגנון המחלה ועונים על שאלה שהטרידה חוקרים ומדענים במשך שנים".

מחקר זה פרץ דרך לסדרת מחקרי גלאוקומה חדשים, שיובילו לדרכי טיפול חדשניות במחלה. אחד המחקרים העומדים בפתח יעסוק בהשפעתם של נוגדי חימצון על הנזקים שגורם הסטרס החימצוני.