האם יש קשר בין לחץ דם נמוך לגלאוקומה?

בין מחלת העיניים הקשה ללחץ הדם קיים קשר, אך ככל הנראה הוא אינו מובן מאליו כפי שאולי נדמה.

גלאוקומה היא מחלה כרונית חשוכת מרפא המאופיינת בפגיעה בעצב הראייה. מהלך המחלה איטי עד לא מורגש ולעתים קרובות מאובחנת המחלה רק לאחר שנגרמה פגיעה משמעותית בראייה. מכאן גם נובע כינוייה, "הגנב השקט של הראייה".

משמעות זו מחריפה לנוכח העובדה שמחלה שכיחה בה לוקים 2-3 אחוז מהאוכלוסייה וכ-10 אחוזים מהאוכלוסייה המבוגרת. לא ניתן להשיב את הגלגל לאחור ולתקן את הנזק שגרמה המחלה לראייה, והטיפול מתמקד בעצירת מהלכה.

גורמי סיכון

למחלה מספר גורמים, המרכזי שבהם הוא רמות לא תקינות של לחץ תוך עיני. לצד זאת, אפשר להוסיף גורמים נוספים:

תורשה והיסטוריה משפחתית – יש למחלה מאפיין גנטי, והסבירות להופעת המחלה עולה במשפחה בה נמצא החולה.

גיל – עם השנים, עולה הסיכון לחלות במחלה.

מוצא – ידוע כי אנשים ממוצא אפריקני, אסייתי והיספני נמצאים בסיכון גבוה.

מבין גורמי הסיכון הללו, רופאים יכולים לטפל רק בגורם שהוזכר כראשי – הלחץ התוך-עיני.

האם לחץ תוך-עיני לבדו גורם למחלה?

לשאלה הזו נדרשים חוקרים רבים בשנים האחרונות, בניסיון להבין האם לחץ תוך-עיני לבדו הוא הגורם למחלה, או אולי תוצאה של מהלך רחב יותר.

הקשר בין המחלה לעלייה בלחץ התוך-עיני ברור וקיים. אבל במקביל, אין להכחיש כי לאנשים רבים נמדד לחץ תוך-עיני גבוה ולמרות זאת הם אינם חולים במחלה. במקביל, ל-40 אחוז מהחולים לחץ תוך-עיני רגיל. ויותר מכך – גם חולים עם לחץ תוך-עיני גבוה נמצאים כשליש מהזמן בטווח הסביר של לחץ זה.

לכן, למרות שאין עוררין אודות הקשר בין עלייה בלחץ התוך-עיני למחלה, הוא אינו מספק הסבר לכל מופעי המחלה.

החיפוש אחר גורמים נוספים למחלה מתמקד בזרימת הדם לעין. הדם מזין את הרשתית ואת עצב הראייה בחמצן, ופגיעה בזרימת הדם בעין עלולה להתבטא בפגיעה בעצב הראייה ובהופעת המחלה.

שני גורמים משפיעים על זרימת הדם לעין:

  • הלחץ הדוחף את הדם בעין אל הרשתית, עצב הראייה ויתר כלי הדם שבעין. לחץ זה נקרא "פרפוזיה" (או לחץ הפרפוזיה) והוא מושפע מלחץ הדם של הגוף.
  • הלחץ המכאני שמופעל על כלי הדם הללו, הנגרם על ידי הלחץ התוך-עיני.

חוקרים משערים כי ירידה בלחץ הפרפוזיה פוגעת באיזון בינו לבין הלחץ התוך-עיני – כשהאחד יורד, השני עולה. כך שירידה בלחץ הפרפוזי עלולה להתבטא בעלייה בלחץ התוך-עיני ומכאן לפגיעה בהזנה של עצב הראייה, ומכאן הדרך למחלה קצרה וסלולה היטב.

האם יש קשר בין לחץ דם לגלאוקומה?

הלחץ הפרפוזי מאזן את הלחץ התוך-עיני ומושפע מלחץ הדם הכללי. ולכן, אחת ההשערות בנוגע לקשר בין לחץ הדם למחלה היא שירידה בלחץ הדם הכללי בגוף עלולה להוריד גם את הלחץ הפרפוזי – מה שיגביר את הלחץ התוך-עיני ובהתאמה את הפגיעה בזרימת הדם בעין.

באופן כללי, גוף האדם מגיב טוב לשינויים בלחץ הדם ויודע לעשות את ההתאמות הנדרשות, אבל כמובן שיש חריגים ויוצאי דופן. ההערכה היא שאנשים שגופם אינו מגיב היטב לשינויים בלחץ הדם חשופים בשל כך יותר לפתח מחלה. ואכן, אצל נבדקים רבים נמצאה ירידה בלחץ הפרפוזי, וחוקרים מאמינים שזו אחת מנקודת המפתח להתפתחות המחלה.

ועוד: ידוע כי בלילה יורד לחץ הדם הכללי – ואצל אנשים רבים הלחץ התוך-עיני עולה בשעות הבוקר. כלומר, נמצאת התאמה בין ירידת לחץ דם כללי בגוף לבין עליית הלחץ התוך-עיני – שהוא כאמור הגורם מס' 1 למחלה.

טיפול טבעי לאיזון לחץ הדם והלחץ הפרפוזי

ברפואה הסינית נצבר ניסיון של אלפי שנים באיזון לחץ הדם בגוף ובהחזרת הגוף כמכלול לתפקוד בריא, תקין ומלא. ברפואה זו, חוקרים את הגוף כולו ולא מתמקדים בטיפול בסימפטום – ואכן, כפי שניתן להיווכח מהכתבה הנ"ל, לעתים מה שנתפש כגורם וכמחולל של הבעיה (עליה בלחץ התוך-עיני) הוא לא יותר מסימפטום ונגזרת של בעיה רחבה יותר (ירידה בלחץ הדם הכללי).

לצד טיפול נקודתי בתסמיני המחלה ובלחץ התוך-עיני הגבוה, הרפואה הסינית שמה דגש רב על איזון מערכים מרכזיים בגוף כמו מערכת החיסון, חילוף החומרים, מערכת הלימפה וכמובן כלי הדם ולחץ הדם.

רפואה זו יכולה להשתלב להפליא לצד טיפול קונבנציונאלי במחלה ולהשלים אותו, כל הדרך לרפואה שלמה ומלאה.