הקשר הסמוי מהעין בין גלאוקומה, חרדה ודיכאון

מחקר חדש, שפורסם במגזין הרפואי American Journal of Ophthalmology, כלל 4.5 מיליון נבדקים ומצא קשר חזק בין מחלת הגלאוקומה לבין חרדה ודיכאון. החוקרים מצאו גם שקשר זה אינו משתנה עם הגיל.

החוקרים בדקו כ-4.5 מיליון מטופלים:

2,457,964 מתוכם נשים; 11,234 מתוכם חולי גלאוקומה (לבנים, שחורים, אסיאתיים וילידים אמריקניים); 96,527 מתוכם סובלים מחרדה; 103,476 מתוכם סובלים מדיכאון.

מתוך כלל החולים בגלאוקומה: 1,916 אובחנו כסובלים מחרדה, 2,476 אובחנו כסובלים מדיכאון. מתוך כלל החולים ללא מחלת הגלאוקומה (4,428,284 אנשים): 94,611 אובחנו כסובלים מחרדה, 101,000 סובלים מדיכאון.

החוקרים ציינו, שבעוד מחקרים אחרים מצאו שגיל מבוגר הוא גורם סיכון להתפתחות דיכאון, במחקר הזה לא נמצאו הבדלים בין קבוצות הגיל השונות.

"חינוך יסודי ועקבי של המטופלים כמו גם הצמדות לטיפול הכרחיים לא רק לטיפול בגלאוקומה, אלא גם לשיפור איכות חייהם של המטופלים", כותבים החוקרים. במיוחד לאור העובדה שחרדה ודיכאון יכולים להסיח את דעתם של המטופלים מהמשטר הטיפולי.

דבר נוסף שצוין במחקר הוא, שחלק מהתרופות לטיפול בגלאוקומה עלולות לגרום לדיכאון ושחרדה היא תופעת לוואי מוכרת של קורטיקו-סטרואידים. היבט נוסף וחשוב לא פחות שהודגש המחקר הוא חשיבות שיתוף הפעולה בין מומחי העיניים לפסיכיאטרים. החוקרים המליצו על שאלוני סינון לחרדה ולדיכאון.

לדברי החוקרים, מחקר עתידי יתמקד בקביעת גורמי הסיכון הספציפיים המעודדים התפתחות חרדה ודיכאון אצל חולי גלאוקומה ואילו תת-קבוצות נמצאות בסיכון מוגבר.

מחלות עיניים לא תמיד נובעות מבעיה מקומית בעין

על פי הרפואה הסינית, פעמים רבות המקור למחלה נטוע במצוקה גופנית או נפשית שלא קשורה לעיניים באופן ישיר. לכן המטפל ברפואה סינית יאבחן את המטופל אבחון מקיף ועמוק, שמטרתו הבנת מצב האדם על כל היבטיו. אבחון זה מבהיר מדוע התפתחה אצל אותו אדם מחלת הגלאוקומה ולא מחלה אחרת.

רפואת העיניים הסינית מפצחת את הסיבה לחוסר האיזון בגוף, ובעזרת ארגז הכלים העשיר והמגוון העומד לרשותה היא מחזירה את הגוף לאיזון הטבעי שלו – הנפשי והפיזי. כאשר הקשר גוף-נפש מקבל טיפול מלא ומקיף, הגוף יכול לבצע ללא הפרעה את תהליכי הריפוי והתיקון הנורמליים שלו.

הטיפול ברפואה הסינית בגלאוקומה אינו מהווה תחליף לטיפול הקונבנציונלי במחלה, אלא משמש כטיפול משלים ותומך. הטיפול במצבו הרגשי והנפשי של האדם הסובל מגלאוקומה חשוב לא פחות מהטיפול במחלה. הסיבה לכך היא שמצב רוח טוב ותחושת מסוגלות הכרחיות להתמודדות עם המחלה לא פחות מאשר הטיפול בהפרעה הפיזית שהובילה למחלה. הרפואה הסינית יודעת לטפל בשני היבטים אלו בו-זמנית, באופן טבעי ובהצלחה מרובה.