ירוק בעיניים: ברוקולי עוזר להילחם בניוון רשתית

תשכחו מגזר. הירק הנכון לעיניים הוא כנראה הברוקולי. מעבר להשפעתו החיובית המוכחת למניעת שורה ארוכה של מחלות ובהן לימפומה, סרטן הפרוסטטה וסרטן השד, הירק הירקרק נמצא יעיל למניעת אחת ממחלות העיניים הקשות ביותר – ניוון רשתית תלוי גיל (AMD – age-related macular degeneration). המדובר בסיבה המרכזית לפגיעה חמורה ואובדן ראייה בקרב בני 50 ומעלה בעולם המערבי. שכיחות המחלה עולה עם הגיל וההערכות הן כי בארה"ב ישנם לא פחות מ-10 מיליון איש החולים במחלה בדרגת חומרה משתנה. במיוחד פוגעת המחלה במקולה, הנמצאת במרכז הרשתית ואחראית על ראייה חדה ואבחנה בפרטים קטנים והיא קריטית לפעולות יומיומיות כמו קריאה, נהיגה, עבודה במחשב, צפייה בטלוויזיה ובקולנוע ועוד.

הסגולות המגוונות של הברוקולי

ברוקולי, שכבר הוכתר כ"מזון-על" (Super-Food) הודות למרכיבים הבריאותיים שבו, מכיל תרכובת כימית טבעית, המעודדת יצירת תאים קולטי אור (רצפטורים) ברשתית. תאים אלו קולטים את האור מבחוץ והופכים אותו לאותות חשמליים המועברים דרך עצב הראייה לפענוח במוח. במהלך המחלה, תאים אלה מתים ופוגעים קשות בראייה.

אחד הגורמים המרכזיים לאובדן הראייה מניוון מקולרי הוא פגיעה בתפקודו של חלבון AhR, הקשור בבניית תאי הרצפטורים ברשתית ובפינוי מזהמים ורעלנים מהעין. עם השנים והגיל הולכת ופוחתת כמות החלבון, מה שגורם לניוון הרשתית. אלא שתרכובת טבעית המצויה בברוקולי, (I3C (indole-3-carbinol, מעודדת את תפקודו של החלבון האמור ומבטלת את פגיעת ניוון הרשתית.

"התרכובת הטבעית I3C עוזרת לנקות את סביבת התאים ברשתית והרצפטורים מזיהומים ורעלנים ומעודדת את ייצורו המחודש של חלבון AhR ברשתית", נאמר במחקר, אשר פורסם בכתב העת המדעי הנחשב Scientific Reports.

אלא שמי שחושב שכרסום ארגזים של ברוקולי יביא מזור לעיניו, טועה. התרכובת I3C אמנם פועלת לעידוד ייצור החלבון, אך פעולתה חלשה ולא מספקת, והחוקרים במכון באק לחקר ההזדקנות בקליפורניה (Buck Institute for Research on Aging) נדרשו לפתרון יצירתי יותר.

החוקרים סרקו מיליוני דגימות של תרכובות כימיות טבעיות המוכרות למדע בכדי למצוא את התרכובת עם תכונות דומות. לבסוף מצאו את (2AI (aminophenyl indole2, הזהה בהרכבה הכימי לתרכובת המקורית שבברוקולי, אך הרכיב הפעיל בה חזק פי 10 מאשר בזו שבירק.

הניסויים, שנערכו בינתיים על עכברים, הראו כי תרכובת 2AI העניקה הגנה טובה לרשתית מפני זיהומים סביבתיים וקרינת השמש. זיהומים סביבתיים הוא אחד הגורמים המרכזיים, אם לא המרכזי שבהם, למחלה. גם קרינת השמש נחשבת בין הסיבות המובילות לה.

מה צופן העתיד?

"למחלה כמו ניוון רשתית לוקח זמן להתפתח", אמר ד"ר ארוינד רמאנתן ממכון באק. "את התרופה שתתבסס על התרכובת הזו יהיה צורך ליטול עם הופעת התסמינים הראשונים ובכך למנוע את התפתחות המחלה והתדרדרות הראייה. עלינו החוקרים ללמוד יותר מן הטבע ומהדרכים המתוחכמות שלו להילחם ברעלים וזיהומים ולסלקם מגופנו".

למחקרים נוספים בתחום.

המחקר פורסם במקור בכתב העת Scientific Reports בחודש יולי 2016.